Experiență de teatru.
Repetăm pentru o lume mai bună de când ne dezbrăcăm de inocența copilăriei și ne trezim într-un univers în care lucrurile nu sunt deloc așa cum ni le-am imaginat când eram copii. Viața de adult își pierde sensul de multe ori. Ne trezim alergând după iluzii, care credem că ne aduc fericirea. Nu putem să trăim, să simțim, să fim. Trecutul nu ne lasă, dacă nu l-am ferecat undeva, sub vreun preș. Și nici atunci.
Repetăm pentru o lume mai bună, fiecare dintre noi în felul său, dar nu ne iese tuturor. Și mă gândeam dacă “de vină” nu sunt și secretele cu care au plecat dincolo bunicii noștri, părinții noștri, vremurile pe care ei le-au trăit. Care au rămas în noi, la nivel inconștient. Și dor.
După o pauză de 4 ani, de când a scos Pădurea spânzuraților, Radu Afrim revine pe scena mare a Naționalului din București cu un spectacol după un text scris impecabil de jurnaliștii Ionuț Sociu și Mihai Radu, având la bază romanul Repetiție pentru o lume mai bună scris de Mihai Radu. Nu am citit cartea și acum mă bucur că n-am făcut-o înainte de spectacol. Poate mi-aș fi imaginat altfel personajele, poate aș fi mers la teatru cu așteptări și proiecții. M-am dus, în schimb, curioasă și pregătită să fiu surprinsă.
Spectacolul lui Radu Afrim nu este un alt spectacol despre traume, abuzuri, relații de familie defecte, secrete, relații de cuplu fără substanță. Este un discurs artistic inteligent, într-un univers multimedia fabulos vizual și auditiv, care te bagă într-un soi de transă. Ca la hipnoză.
Iar dacă te lași să auzi și să simți, poveștile personajelor te poartă blând în propriile tale povești. Pe imaginile din scenă și de pe ecran, în mintea ta rulează în paralel momente din viața ta, iar în suflet se produce un soi de așezare, de liniștire. Poate fi și cu tristețe, dar hai să nu mai fugim atâta de tristețe, ea vine mereu și cu vindecare.
Și despre asta este spectacolul lui Afrim: căutăm în continuare vinovați pentru cum suntem și cum trăim în prezent? Sau alegem acceptarea, vindecarea și să ne spunem mai departe propriile povești? Mulțumesc pentru insight-ul ăsta! ❤️
Timp de 3 ore cât durează spectacolul, fără pauză, nu m-am mișcat în scaun. Sunt multe detalii, planuri de joc, mijloace scenice folosite, dar nu este deloc obositor. Am apreciat încă o dată inteligența regizorului, care a ales să monteze fără pauză, pentru a evita producerea unei fracturi în emoționalul spectatorului scoțându-l la socializare.
Text, regie și univers sonor de Radu Afrim, scenografie superbă semnată Irina Moscu. Fără vreun cusur. Dar toate ar fi fost degeaba fără actori. Cred că este cea mai coerentă distribuție pe care am văzut-o după multă vreme pe o scenă de teatru. Impecabili sunt toți actorii. Toate personajele sunt construite în cele mai mici detalii, dialogurile dintre ele sunt autentice și umane, fără vreo exagerare actoricească, iar părțile de monolog pun lumina pe fiecare actor în parte. Pe măiestria sa, dar și pe a lui Radu Afrim de a îl(o) conduce. În decor, regizorul îi așază ca într-un tablou atunci când nu au mișcare scenică sau replici. Fiecare scenă are sens și nimic nu este lăsat la voia întâmplării.
Nu pot încheia fără să amintesc de mișcarea scenică, marca Flavia Giurgiu. Când nu sunt în atmosfera apăsătoare a casei lui Paul, personajele se mișcă mult. Se și dansează, cool, funky. Cea mai frumoasă surpriză vine de la Raluca Aprodu, despre ale cărei abilitățile fizice deosebite știam că există, le-am văzut în alte spectacole, dar aici are un performance extins. Plin feminitate și sexualitate.
Repetiție pentru o lume mai bună, la Teatrul Naţional “I. L. Caragiale” Bucureşti, un spectacol care se trăiește cu toate simțurile, minte și suflet. Am plecat cu multe din experiența asta și abia aștept să revăd spectacolul trecut prin filtrul timpului și al jocului.
***
Repetiție pentru o lume mai bună
Regie: Radu Afrim
Univers sonor: Radu Afrim
Scenografie: Irina Moscu
Video Mapping: Andrei Cozlac
Coregrafie: Flavia Giurgiu
Lighting design: Cristian Șimon
Asistent regie: Mădălina Ciupitu
Asistent scenografie: Mădălina Sandu
Asistent lighting design: Miruna Croitoru
Regia tehnică: Adrian Ionescu
Cu: Marius Manole, Mirela Oprișor, Raluca Aprodu, Emilian Oprea, Natalia Călin, Ștefan Iancu, Cătălina Mihai, Marius Bodochi, István Téglás, Emilian Mârnea, Ciprian Nicula, Crina Semciuc, Irina Movilă.
Foto: Florin Ghioca