De fapt titlul ar putea fi mai lung, pentru că nu vreau să mă refer doar la entuziasmul unui angajat, chiar dacă este foarte important în activitatea unui profesionist care lucrează într-o echipă, ci şi la loialitate, la dorinţa de a avea succes cu echipa, la interesul de a face performanţă într-o companie. Care pot fi și ele ușor distruse de un lider fals sau un manager fără abilități de management.
Este posibil să spuneți că, dacă eşti într-adevăr un profesionist interesat în dezvoltarea ta, nimic nu te poate deturna de la obiectivele stabilite. Iar eu vă voi spune: “Poate, într-o lume în care suntem roboţi. În asta în care vieţuim, suntem oameni, avem şi emoţii. Şi, chiar dacă nu ne lăsăm conduşi de ele la corporație, tot le avem.”.
Din experienţa mea în mediul corporatist pot afirma că: un lider bun va conduce prin exemplu şi astfel te va inspira să dai ce ai mai bun din tine în activitatea ta, să-l urmezi cu încredere, să creşti, să ai rezultate excepționale. Un lider fals sau doar manager centrat pe “a conduce” (să-i spunem “şef”) te poate duce fix pe calea pierzaniei la job, pe acel drum pe care să mergi fără entuziasm şi dorinţă de a te autodepăşi sau de a face un kilometru în plus pentru succesul echipei. Un manager poate fi cel care să te forţeze, înainte de a o face salariul sau mediul de lucru, să părăseşti o companie.
Despre 5 moduri în care poţi distruge entuziasmul unui angajat scriu mai jos deşi am identificat mai multe pe care o să le expun cu altă ocazie, în continuarea acestei poveşti corporatiste.
1.Dezinteresul în cunoaşterea echipei, în a şti care sunt punctele forte şi slabe ale fiecăruia
De aici apare şi lipsa interesului de a oferi fiecăruia şansa -prin traininguri, mentorat, cursuri- să îşi îmbunătăţească aptitudinile şi cunoştinţele unde scârţie. Şi tot pentru că nu ne cunoaştem echipa, vom eşua în a folosi la capacitate maximă punctele tari ale fiecăruia în proiectele pe care le dezvoltăm împreună, iar unora le vom aloca sarcini care, fiind sub capacitatea lor, îi vor face să își piardă interesul.
2.Tratamentul diferit al oamenilor din subordine
Este foarte normal să avem afinităţi, suntem oameni, iar chimia există (sau nu) şi la birou, nu doar în relaţiile personale. De aici afinitățile. Să facem, însă, diferenţe clare între membrii unei echipe, este reţeta sigură a demotivării unora dintre ei şi chiar motiv de frustrări şi „băgatul picioarelor” în orice de către cei defavorizaţi. Şi nu mă refer aici neapărat la diferenţele de salarii, ci şi la modul de comunicare neliniar, la acordarea preferenţială a unor privilegii precum programul flexibil sau lucrul de acasă.
3.Nerecunoaşterea meritelor angajaţilor păstoriţi, ba, mai mult, critica unora dintre ei în faţa colectivului
Acesta este modul meu „favorit” de a omorî entuziasmul unui om dornic să facă performanţă şi să contribuie la succesul unei echipe sau al unui proiect. Vorbeam la un moment dat cu cineva care îmi spunea că şeful lui nu a avut nimic bun de spus despre activitatea desfășurată de el timp de un an şi ceva. Şi este practic imposibil ca un angajat să nu fac măcar un lucru bun pentru care să i se recunoască meritele, timp de un an. Același lucru mi s-a întâmplat și mie la un moment dat cu un superior care avea o problemă cu femeile în management. Deși am învățat câte ceva de la el, ne-am despărțit, am renunțat eu înainte de a-mi distruge iremediabil sănătatea.
4.Prieteniile cu anumiţi membri ai echipei
Scriam mai sus despre afinităţile dintre oameni, pe care le găsesc normale. Însă, oricât aş pleda pentru existenţa empatiei, umanităţii şi emoțiilor – chiar dacă în cărțile de management ne învață să fim roboței -, pentru conversaţiile cu tentă personală (ca să ne închegăm ca echipă), prieteniile dintre un manager/şef/lider şi angajaţi sunt periculoase sub multe aspecte.
5.Crearea unei atmosfere de lucru încărcată, apăsătoare, stresantă
Există medii profesionale unde oamenii merg plângând dimineaţa. Ştiu exact cum este. În mare parte, o atmosferă stresantă la birou nu este creată de multitudinea de sarcini, de clienţii pretenţioşi sau de termenele limită scurte, ci de însuşi păstorul acelui loc, managerul adicătelea.
Un lider adevărat, însă, va şti întotdeauna că un mediu de lucru neostil motivează foarte mult un angajat şi îl face mai productiv.
[…] cele mai importante pentru un angajat, ci confortul psihic și mediul de lucru care sunt date de relația cu managerul și colegii în […]