De când stau în capitala României, the land of cafenele, bistrouri, restaurante și birturi de diverse feluri, mi-am dat seama că, atunci când deschizi un loc de acest gen, pe lângă a atrage clienți prin diverse mijloace: word of mouth, social media, publicitate, diverse campanii și evenimente, foarte important este să ai un răspuns la întrebarea: ok, ok, aduc clientul, dar cu ce anume îl fac să revină la mine?
Pe lângă 2-3 locuri cu ”trattoria” în denumire unde merg conjunctural, fie din comoditate pentru prânzul din zilele săptămânii, fie pentru că se află în zone în care mă văd cu oameni și e mai comod, sunt doar câteva locurile din București unde m-am reîntors fiindcă ceea ce îmi place acolo depășește minusurile. Pe care oricum le găsești oriunde, mai ales dacă ai un spirit critic pronunțat, dar eu nu mă concentrez pe ele, decât dacă îmi perturbă grav mojo-ul. Vă zic doar că un astfel de loc în care revin mereu cu plăcere este Alt Shift. Bravos!
Există această credință comună multora că produsul unui astfel de loc constă exclusiv în mâncarea, cafeaua și băuturile pe care le oferă clienților. Este drept, ceea ce consumi are o pondere foarte mare, însă produsul este tot, pentru un client ca mine, cel puțin. TOT, de la gust, la cantitatea potrivită din farfurie sau din pahar, de la locul curat cu accent pe detaliile care fac diferența, la amabilitatea personalului și la muzica pe care o ascult când mănânc sau beau. Îmi asum eu noxele inhalate printre îmbucături și sorbituri dacă aleg vreun local proptit boem la șoseaua cu trafic masiv, dar, for the record, și asta face parte din produs pentru mine. Drept care nu revin, decât dacă sunt presată de diverse aspecte.
Nu sunt vreo divă sau ceva, însă plătesc și eu pentru ceea ce consum în locurile în care merg și am câteva așteptări (pretenții nejustificate, pentru unii, eu nefiind Adelina Pestrițu) de la un loc unde iau masa sau unde merg să beau o cafea ori o licoare alcoolică. Când vine vorba de calitatea și cantitatea a ceea ce bag în gură (mamă cât de porno sună, dar înțelegeți voi!) acestea prefer să fie cel puțin într-un raport corect și prietenos cu prețul. De cele mai multe ori destul de piperat, dar, na, suntem într-o capitală europeană iar eu aleg cu precădere cafenelele sau bistrourile din/aproape de centru.
Am ajuns să urăsc, însă, locurile în care ajung fiindcă se face mult buzz pe seama lor unde plătesc o grămadă de bani pentru o lingură de paste sau 2 frunze de salată, ori, cum mi s-a întâmplat recent, pentru o gură – efectiv o gură – de aperol. Este jignitor, mai ales că din băuturi și mâncare un patron de birt câștigă bani frumoși.
Ca să fac un rezumat, fiindcă sunt câteva locuri în București unde mă reîntorc cu drag, iată cele 6 plusuri care mă fac să revin într-un birt, de orice fel o fi el:
- Gustul și aspectul mâncării, precum și faptul că niciodată nu am pățit nasoale de la ea alături de băuturile care trebuie să fie reci, mai ales când este cald.
- Cantitatea decentă a porțiilor, a celor de mâncare în general, dar mă supăr și când dau 30 de lei pe un aperol făcut din sărăcie pe fundul paharului.
- Rapiditatea cu care sunt servite mâncarea și băutura, adică maxim 20 de minute, căci eu nu comand niciodată well done steak sau dintr-astea elaborate.
- Amabilitatea personalului, mai ales când cer ceva ce nu este în meniu, însă știu că nu este greu de făcut.
- Locul în sine pe care îl evaluez așa: amenajare, muzică, detaliile care fac diferența, curățenie.
- Poziționarea: să fie ușor accesibil mie, mai departe de traficul și zgomotul infernal și de preferință cu ceva verdeață pe timp de vară.
Într-adevăr aceste 6 plusuri se găsesc cu greu într-un singur loc, dar sunt pregătită să renunț la 3,4 și 6 dacă este cazul. La voi cum se manifestă aceste ”fițe” de consumator urban? 🙂 Care sunt plusurile ce vă determină să reveniți într-o cafenea, restaurant sau bistro?
[…] sunt ceea ce caut eu în asemenea locuri. Adică acest mix perfect. Și, chiar dacă sunt un client dificil, uite că există și restaurante cum este Forest Sinaia cărora nu le găsesc minusuri și în […]
[…] familiaritatea pe care mi le dă reîntoarcerea în locuri unde, chiar dacă nu găsesc toate cele 6 plusuri care mă determină să mă reîntorc acolo la standarde foarte bune, măcar există 2 dintre cele mai importante: mâncarea și ambientul. Nu […]