Pereţi coloraţi pe care descoperi “prize” sub formă de cifre sau animăluţe, desene interesante, oameni plini de energie şi multă voie bună, asta am găsit la Climb Again, primul centru de terapie prin sport din România deschis pentru copiii cu dizabilităţi. Am fost în vizită şi l-am cunoscut pe Claudiu Miu cu care am stat la poveşti despre viaţă, sport, depăşirea limitelor și ajutorul celor din jur.
Claudiu a fost sportiv de performanță şi campion balcanic la escaladă, iar în prezent este antrenor de escaladă și președintele Asociației Climb Again. A început să se caţere de la 14 ani, rămânând şi astăzi fascinat de partea de aventură pe care o experimentează în escaladă. “Când ai o pasiune, numai asta ajungi să respiri, numai la asta te gândești.”, îmi povesteşte despre anii săi de performanţă.

După experienţele grele prin care l-a purtat viaţa, s-a născut în el ideea să deschidă un centru de terapie prin sport pentru copiii cu dizabilităţi, un loc unde să le poată oferi acestora posiblitatea să îşi descopere potenţialul, în ciuda limitărilor fizice. Centrul, aflat pe Șoseaua Berceni la numărul 8, a fost inaugurat recent, iar Claudiu spune că acesta este doar prima piesă dintr-un întreg puzzle care, speră el, se va construi în România viitorilor ani prin deschiderea unor astfel de centre în toată ţara.

Climb Again este, din 27 septembrie 2018, o oază de bucurie pentru copii nevăzători, cu deficiențe de auz, cu handicap motor, cu autism sau cu alte probleme care îi împiedică să ducă o viaţă normală. În acest centru, Claudiu şi echipa sa, ajutaţi de sponsori şi donatori, au reuşit să amenajeze o cameră de caţărare, o zonă de fitness şi kinetoterapie, o sală mare de escaladă şi aventură cu perete de escaladă, bouldering şi tiroliană, şi o cameră pentru terapie şi joc. Astfel, pe lângă activităţile fizice prin care copii mici şi mari îşi depăşesc limitele şi reuşesc imposibilul, ei sunt sprijiniţi şi din perspectivă psihologică de Raluca Cosmescu, psihoterapeutul Asociaţiei Climb Again.

Misiunea Asociației Club Sportiv Climb Again este de a încuraja și susține copiii, tinerii și adulții cu nevoi speciale, indiferent de etnie, religie, rasă sau statut social, să practice escalada ca o metodă de terapie pentru dizabilitate, de dezvoltare a abilităților de viață și de integrare socială.

Povestea Asociaţiei Climb Again s-a născut dintr-o suferinţă teribilă depăşită de Claudiu care, dintr-un sportiv de performanţă cu rezultate la concursuri locale şi internaţionale, s-a trezit incapabil să mai meargă. La 25 de ani s-a îmbolnăvit de artrită reumatoidă. După ani de suferință și luptă, când a găsit tratamentul potrivit și a făcut o schimbare majoră în modul de gândire și abordare a bolii, Claudiu Miu a început să se cațere din nou. A reînceput, totodată, să antreneze copii. Așa s-a născut ideea Climb Again, din dorința lui de a întoarce cumva tot ajutorul primit de la familie, prieteni și întreaga comunitate de cățărători.

Ascultând povestea lui Claudiu îmi veneau în minte niște cuvinte pe care le-am auzit cândva: “Situația prin care treci în prezent nu este destinația ta finală, este doar un capitol al poveştii tale. Această durere prin care treci acum se va transforma în putere, iar slăbiciunea în forţă.”.
Claudiu îşi aminteşte perioada vieţii sale dintre anii de sport de performanţă şi Climb Again. Au fost ani care au lăsat urme, dar care l-au făcut mai puternic.
La început, când a debutat boala, au fost dureri suportabile şi nu mai aveam mobilitate. Acestea s-au agravat într-un timp scurt. Nu am găsit rapid soluțiile potrivite de tratament, iar corpul meu s-a resimțit grav. Au fost câțiva ani grei, foarte grei, în care am stat în casă, un lucru pe care îl trăiesc toți oamenii pe care durerea îi invalidează. Nu îți mai arde de nimic. A urmat izolarea, o ruptură de tot, de toți, de viață, de pasiunea mea pentru cățărat. La un moment dat nu mai aveam nicio speranță. Aveam 25 de ani când a apărut boala asta şi eram pregătit să îmi închei viaţa.”.

Îmi povesteşte că avea atunci senzaţia că nu mergea nimic din ceea ce încerca. La un moment dat, însă, lucrurile au început să se schimbe.

Multă lume a venit în ajutorul meu. Familie, prieteni, căţărători, toți s-au mobilizat să mă ajute. S-a organizat o campanie pentru a strânge fonduri ca să urmez cel mai bun tratament. Am început, ușor ușor, să îmi revin, să fiu pe picioare, să ies. La 3 ani de la debutul bolii am început să merg, să ies în lume, am reînceput să antrenez copii. Făceam kinetoterapie și încercam să mă și cațăr puțin. În perioada mea cea mai grea am experimentat ce înseamnă să fii o persoană cu dizabilități în România. Cum este să mergi pe la spitale, să se uite lumea la tine pe stradă, să îți fie rușine, să îți fie greu să faci activități care sunt normale pentru restul oamenilor. Mi-am dorit atunci să fac ceva pentru oamenii cu dizabilități, pentru a schimba percepția celor din jur. Aşa a apărut Asociaţia Climb Again. În 2013 am mers la un concurs de paraclimbing în Italia, erau începuturile acestei mișcări și în România. Acolo am luat contact cu tot ce înseamnă paraclimbing, am văzut tineri în scaune cu rotile, cu membre amputate care se cățărau. Aceea a fost confirmarea că, ce vreau eu să fac în România, nu era nebunie, ci o nevoie reală.”, îmi mai spune Claudiu.

Au urmat 5 ani intenşi în care Claudiu şi echipa sa (aici îi vedeţi pe o parte dintre ei) au lucrat cu mulţi copii şi adolescenţi de toate vârstele, cu orice fel de dizabilităţi. S-au deplasat în şcoli, în centre comerciale de escaladă şi în zone unde era mai mare nevoie de ei. Acolo unde au aflat că există copii cu puţine şanse de reuşită sau izolaţi, au oferit ajutor. Au încercat să ajute cât mai mulți copii să îşi descopere potenţialul şi, astfel, având o nouă pasiune, cea a căţăratului, să capete încredere în ei. Să creadă că, în ciuda dizabilităţilor, şi ei pot face lucruri grozave. Unii dintre ei sunt astăzi adulţi, sportivi de performanţă care antrenează acum copiii din centrul nou deschis.
“Mulți dintre ei sunt acum independenți, unii sunt angajați. Dimineața vin la antrenamente, apoi la serviciu. Sunt instructori foarte buni aici pentru că, la rândul lor, știu ce înseamnă să trăiești cu dizabilități, au învățat multe lucruri bune și s-au integrat în structura noastră și au vrut să dea mai departe celorlalți. Cei mici se uită la ei cu admiraţie şi îşi doresc şi ei să ajungă la aceste performanţe, să călătoreacă, să vadă lumea.”, povestește Claudiu.

Îmi mai spune că niciun copil nu a venit la escaladă fără să reuşească să ajungă sus. Încurajat, motivat, sprijinit, indiferent de situaţia sa fizică, fiecare copil a ajuns acolo sus. Au fost ajutaţi de instructorii din centru să facă primii pași, să capete speranță şi încredere în ei, să îşi perceapă viaţa altfel.

La Climb Again copiii cu dizabilităţi beneficiază de gratuitate. În prezent echipa de instructori şi terapeuţi lucrează cu elevi din Şcoala pentru Nevăzători Bucureşti şi din alte şcoli speciale. Îşi doresc să facă Centrul Climb Again cunoscut şi să vină aici cât mai mulţi copii din şcoli speciale, din centre de copii ale direcțiilor de asistenţă socială sau aduşi de părinţi.

Centrul coordonat de Claudiu Miu este susţinut din sponsorizări şi donaţii. Este nevoie constant de fonduri, astfel încât tot mai mulţi copii să își descopere potențialul, să capete mai multă încredere în ei, să îşi schimbe viaţa. Mai multe despre ei și despre cum puteţi ajuta găsiţi pe site-ul lor şi pe pagina de Facebook.
De asemenea, printr-un SMS cu textul ”VEZI” trimis la 8844, în valoare de 2 euro pe lună, puteţi susţine şedinţele de terapie ale copiilor cu deficiențe de vedere și alte dizabilități. O şedinţă costă 10 euro, adică 5 SMS-uri. Împreună putem oferi copiilor cu dizabilităţi accesul la terapie prin escaladă și șansa de a-și schimba viața.

DISTRIBUIȚI
Îți mulțumesc pentru vizită! Sper că ți-a plăcut măcar un pic ceea ce ai citit și că vei reveni! Am și alte povești despre lecții personale și căutări care pot fi ale oricui, despre oameni, locuri văzute și experiențe trăite. Toate materialele publicate aici sunt ale mele și sunt protejate de drepturi de autor. Te rog să nu preiei niciunul fără acordul meu prealabil sau fără menționarea sursei.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here