Într-o lume și o economie în care, indiferent de domeniul în care activezi, devine tot mai important să stăpânești arta vorbitului în public, am fost interesată să aflu mai multe despre acest subiect. Dar, mai ales, despre ceea ce face diferența între un bun vorbitor în public și unul mediocru, între un discurs memorabil cu substanță și unul care nu transmite nimic, nici informație, nici emoție.
Este vorbitul în public un instrument util atunci când susții o prezentare de business sau un discurs de leadership, motivațional, inspirațional? Sau este suficient un conținut bun? Este important antrenamentul pentru a deveni un vorbitor în public remarcabil sau este de ajuns să exersezi în oglindă? Este nevoie de o strategie și o structură bune pentru a construi și livra un discurs care să inspire, să motiveze sau să vândă un produs? 

La toate întrebările de mai sus, dar și la altele, mi-a răspuns Andrei Dunuță, Sales & Public Speaking Trainer. Andrei este antrenor de public speaking și are un portofoliu important de clienți, atât din mediul corporate, cât și antreprenori. Lucrează cu mai multe companii private cunoscute în România ai căror angajați învață de la el cum să construiască și să susțină o prezentare de succes în public. Este, de asemenea, co-fondator al Selftrust Academy și unul dintre creatorii Speakings, un concurs de Public Speaking unic în România. 

1 din 3 români se tem să vorbească în public, este rezultatul unui studiu efectuat de Andrei Dunuță și colegii săi pe un eșantion de 1000 de persoane. Același studiu a scos la iveală și faptul că peste 50% dintre subiecți și-ar dori să fie antrenați în public speaking.
Mulți oameni, dintre cei pe care i-am întâlnit la cursurile noastre, sunt creativi, spontani, au umor și sunt foarte bine pregătiți profesional, dar au o frică accentuată de vorbirea în public, de penibilul în care se pot găsi. Această teamă de a ne face de râs ne-a fost multora injectată de școala românească sau chiar de familie. Mulți nu au încredere în ei că pot livra un discurs bun, dar eu spun că vorbitul în public se poate învăța cu un antrenor bun și multă practică.”, îmi spune Andrei.

”Ca antrenor de public speaking, pentru mine este important ca oamenii să fie conștienți de rezultatele pe care le pot obține fiindcă vorbesc bine în public”

În România nu se învață public speaking la școală, deși este o abilitate necesară în orice domeniu de activitate în care există interacțiune cu oameni. Fie că vorbim despre o prezentare pentru board-ul companiei, de un training al angajaților, de vânzarea unui produs sau serviciu, ori despre un discurs TED cu substanță și mesaj important pentru comunitate, vorbitul în public este instrumentul prin care se pot livra cu succes toate cele de mai sus.

”Ca antrenor de public speaking, pentru mine este important ca oamenii să fie conștienți de rezultatele pe care le pot obține fiindcă vorbesc bine în public și știu să își angajeze publicul. Eu nu îi învăț doar să vorbească bine în public, eu le arăt cum să își vândă ideile, produsul, brandul de business sau cel personal, serviciile. Orice prezentare, orice discurs, trebuie să aibă ca obiectiv să convingă auditoriul de o idee, să obțină un DA, într-un mod autentic și etic, desigur, ca să nu ajungem la manipulare. Iar asta este ceva ce se învață. Nu este doar pentru ”cei aleși”.”, zice Andrei Dunuță.

Să devii un vorbitor în public antrenat necesită multă muncă, strategie și practică. Andrei îmi povestește despre cei 5S, indicatorii prin care evaluează el un public speaker și pe care îi discută, în prima fază, cu orice vrea să învețe să vorbească bine și eficient în public. Strategie, structură, substanță, stil și spectacol (umorul, maniera inedită de prezentare, acel ceva personal al vorbitorului) sunt elementele pe care le urmărește în antrenamentul vorbitorilor în public. De asemenea, consideră crucial pentru un discurs memorabil întrebările anterioare creării prezentării, conținutul fiind o consecință firească a răspunsurilor la acestea. 

Care este mesajul pe care vreau să îl transmit, ce vreau să vând publicului, cum construiesc un discurs bun, cum îl livrez eficient, cum deschid și închid prezentarea? Pentru ce structură optez? Cine este publicul meu, care este timpul de executie? Cu ce încep? Aleg o poveste personală, o analogie sau statistici? Un speaker antrenat își pune în prima fază toate întrebările astea bune, nu se aruncă imediat să creeze conținut. Apoi merge mai în detaliu: ce poveste folosesc ca să fie mingea la fileu pentru mesajul meu, care sunt datele relevante pe care le aduc, care este analogia cea mai bună astfel încât oamenii să înțeleagă despre ce vorbesc dacă nu au noțiuni tehnice pe subiectul meu? Cum mă pot diferenția? Toate aceste întrebări îți deschid mintea, iar conținutul creat în urma răspunsurilor va fi unul valoros.”.

Despre principii de bază în public speaking

Nu oricine este interesat sau construit să vorbească în public despre ideile, sau afacerea sa, însă pentru oricine ar vrea să facă primii pași în folosirea acestui instrument, Andrei mi-a prezentat niște principii de bază în Public Speaking.

* Începutul unei prezentări se face mereu cu finalul ei în minte. De asemenea, cum spunem povestea personală de început, dacă o alegem ca deschidere, este foarte important. ”O poveste bine spusă în public este despre ceilalți, deși este a ta. Un vorbitor bun ajunge să îi facă pe ceilalți să trăiască povestea prin prisma lor, deși este povestea lui.”.

* Începutul trebuie să fie întotdeauna corelat cu finalul. ”Discursul este bine să fie formulat într-un cerc, pentru coerență. Începutul propune finalul, iar finalul încheie începutul”.

* Cunoaște-ți audiența! Andrei Dunuță spune că este crucial să avem cât mai multe informații despre publicul căruia ne adresăm, ca să ne putem adapta discursul la interesele, nivelul de înțelegere și educație al acestuia.

* Este important ca mesajul să fie structurat pe celebrul intrument care se numește PODUL: spune-le ce le vei spune, spune-le, spune-le ce le-ai spus.Această structură devine și mai interesantă pentru public dacă deschizi prezentarea cu o întrebare sau cu o poveste personală în acțiune.”, recomandă Andrei.

* Pentru a livra un discurs memorabil interacțiunea cu sala este obligatorie. ”Se spune că dacă nu interacționezi cu sala, nu ai, de fapt, niciun public. Să interacționezi cu publicul înseamnă minim eye contact cu fiecare, dacă ai un auditoriu mic. Dacă este mare se împarte în minigrupuri, însă aici vorbim despre un al nivel la care nu mulți ajung să vorbească în public.”.

* Atenția vorbitorului la limbajul non verbal. De cele mai multe ori, din cauza adrenalinei, oamenii se mișcă excesiv și au gesturi incontrolabile când vorbesc în public. Andrei ne sfătuiește să stăm în picioare, acestea să fie în dreptul umerilor, iar mâinile lăsate libere, fiindcă ele traduc în timp real ceea ce vorbim.

* ”Mâna întinsă care nu spune o poveste nu primește o pomană”, spune o celebră replică de film, însă este un punct de urmărit și în public speaking. Sunt foarte mulți speakeri care vorbesc doar teoretic, dar nu expun o experiență personală care să îi vulnerabilizeze, care să îi credibilizeze. ”Povestea personală accesează la nivel subconștient felul în care am fost crescuți de mame, de bunici, dar este și un mod de a ne conecta cu ceilalți.”, ne spune Andrei.

* Conținutul este rege, doar dacă este livrat perfect.

* Practica este cea care face un public speaker perfect.

Ce diferențiază un vorbitor bun în public de unul mediocru 

Din experiența sa, Andrei Dunuță mi-a împărtășit câteva calități, abilități și comportamente pe care le-a observat la vorbitorii în public pe care îi urmărește. Pe lângă carismă, prezență, pregătire teoretică și antrenament, un public speaker care stăpânește arta de a vorbi în public bifează cele de mai jos.

* Se pregătește înainte de a susține un discurs, fiindcă, oricât de mult mizează pe improvizație, pregătirea prealabilă este ceva ce profesioniștii fac întotdeauna.

* Nu produce conținut înainte de a ști ce mesaj vrea să transmită. ”O prezentare, dacă nu transmite în primul rând un mesaj, este doar o înșiruire de cuvinte atrăgătoare pe care nu mulți și-o vor aminti.”

* Are o structură clară în prezentare. ”O prezentare fără structură este doar un roman genial ținut într-un sertar, adică nu ajunge la nimeni.”, spune Andrei. Mesajul bun și structura merg mereu împreună. 

* Un vorbitor în public devine memorabil când inovează în discurs, când aduce în el interacțiuni inedite cu sala, când spune o poveste bine gândită, când aduce slide-uri spectaculoase vizual, când își emoționează auditoriul cu prezentarea sa. Și va fi ținut minte în primul rând pentru cum a făcut publicul să se simtă.

* Este autentic și etic, inspirând și influențând oameni sau comunități, fără să manipuleze.

* Un vorbitor bun își controlează emoțiile înțelegând că nu este despre sine, ci despre ceilalți. Vorbitul în public nu este doar un sport al cuvintelor, ci și unul al minții. ”Mare parte dintre oameni consideră că se pun în pericol atunci când se expun în public, iar creierul le secretă adrenalina care, de multe ori, anulează logica. Un speaker cu un mindset util în controlul emoțiilor este acela care înțelege că el este cel mai puțin important pe scenă, fiind acolo pentru ceilalți. Acesta este un instrument care îl ajută să mute presiunea de pe el, pe discurs, pe public, pe mesaj.”.

* Un speaker profesionist are strategie, structură, substanță, stil și spectacol. Adică bifează toți cei 5S urmăriți de Andrei Dunuță în antrenamentul vorbitorilor în public.

Toate cele de mai sus sunt informații valoroase și utile despre Public Speaking pe care Andrei mi le-a expus cu generozitate. Pentru cei care doresc să deprindă vorbirea în public și să livreze discursuri memorabile, este important de știut că pot face acest lucru doar cu antrenament prealabil și exercițiu susținut. Pe Andrei Dunuță îl găsiți aici și aici. Este un profesionist cu experiență, dar și un tip volubil, deschis, al cărui umor se observă și în felul în care vorbește în public.

DISTRIBUIȚI
Îți mulțumesc pentru vizită! Sper că ți-a plăcut măcar un pic ceea ce ai citit și că vei reveni! Am și alte povești despre lecții personale și căutări care pot fi ale oricui, despre oameni, locuri văzute și experiențe trăite. Toate materialele publicate aici sunt ale mele și sunt protejate de drepturi de autor. Te rog să nu preiei niciunul fără acordul meu prealabil sau fără menționarea sursei.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*